Update #1

12 januari 2010 - Sherbrooke, Canada

Dag allemaal! (ik denk dat je vanaf 3 mensen kan praten over 'allemaal' en ik ga er dus vanuit dat ten minste 3 mensen deze blog lezen, in ieder geval mijn ouders dus dat is al 2. Dus vandaar)

Ten eerste een mededeling: vanaf nu ga ik ophouden met alles verklaren zoals hierboven en ik ga vertellen hoe het leven aan de andere kant van de oceaan is.

Er zijn wat dingen die zo'n beetje opvallen wanneer je als Nederlander in Canada bent. Dingen die je niet gewend bent. Dingen die je niet verwacht! Ik ben van plan om zo nu en dan een van deze dingen uit te leggen. Een soort van Canada voor dummies. Zodat je weet wat je kan verwachten mocht je ooit nog eens deze kant op komen.

Het onderwerp van vandaag is: de-stoel-die-aan-te-tafel-vastzit-en-toch-kan-draaien-in-de-collegezaal. Bij de foto's zal ik een plaatje en filmpje uploaden zodat je het zelf kan zien! Het is best praktisch want je hoeft niet zo dicht tegen de rij aan te zitten van mensen die achter je zit. Een nadeel is wel dat je maar aan een kant kan 'instappen'. Je moet de stoel helemaal uitdraaien voordat je erop kan gaan zitten. Hoe dan ook, praktisch elke collegezaal is voorzien van dit soort stoelen aan tafels. Een volgende vraag die je jezelf natuurlijk kunt stellen is: zit deze stoel lekker? Ik moet eerlijk zeggen, ook al heb ik er vandaag zes uur op gezeten, ik weet het niet meer precies. Uiteindelijk heb ik het wel even moeilijk gehad met slaap en luisteren en dat soort dingen, maar ik weet niet precies of dat door het zitcomfort kwam. Ik denk het eigenlijk niet. Hij is ook maar gewoon van plastic en hij ondersteunt de rug niet echt dus het zal niet best zijn. Voor meer comfort is het beter om een kussentje mee te nemen.

Even terugkomend op de zes uur college die ik heb gevolgd: ik volg op dit moment wel vijf vakken. En dan zou je zeggen dat dat niet veel is, want in Nederland kun je gewoon een semester thuis Dexter kijken en dan de week voor je tentamen je boeken uit het papier halen en een voldoende halen (hoewel je wel altijd graag een keer iets hogers dan een 6-7 wil halen, maar op de een of andere manier lukt dat niet). Nou nog iets geks aan Canada, of in ieder geval Québec. Hier moet je dus echt dingen doen. Zo heb ik per vak minstens twee tentamens en een essay te maken. Een tamelijk eenvoudige rekensom laat zien dat ik met 5 vakken al gauw aan de 10 tentamens en 5 essays kom. Dit is niet best.

Voor de geïnteresseerden onder jullie volgt hier een lijst met de vakken die ik volg dit semester:

• Histoire de l'Afrique traditionelle
  • Histoire du Canada du 1840 à nos jours
  • Réflexions sur les relations internationales
  • Partis politiques et systèmes électoraux
  • Institutions politiques des États-Unis

Dit lijkt een willekeurig samengeraapt zooitje zonder samenhang, en eigenlijk klopt dat wel. Ik was enigszins teleurgesteld in het aanbod dus ik heb maar wat gekozen wat me interesseert of waarvan ik denk dat ik toch iets meer zou moeten weten.

Oja, ik zal m'n adres geven voor iedereen die de intentie heeft om iets op te sturen. Of iedereen die internationaal wil doen en m'n adres hier nonchalant in z'n agenda wil schrijven. Komtie:

2500, boulevard de l'Université

E04-3139

Sherbrooke (Québec)

Canada J1K 2R1

Verder heb ik voor het eerst in Canada het verwijt gekregen dat ik laks ben. Ik vind het de moeite waard om dit met jullie te delen (hoor ik het eens van iemand anders. Stephany? Fleury? Simony?):

anoniempje:

yes i was angry

sometimes you don't care me, and my demands!

Ik denk dat ik morgen ga denken dat het dom was om dit te kopiëren maar ik vond het te grappig om te laten gaan :-).

Als iemand specifiek dingen wil weten moeten jullie reageren! dan neem ik dat wel mee in mn volgende post! Dag!

P.S. Ja ik weet niet hoor maar ik upload mijn foto's precies verkeerd om. Dus de laatste daar moet je beginnen als je het goed wil doen. Filmpje en foto van stoel staan er ook! Enjoy!

1. Cagolle!!!:
    13 januari 2010
    OOOhh roooooosss!!! Zelf WIJ hebben van die stoelen-die-aan-de-tafel-vastzitten! In allllleeeee kleuren van de regenboog!Maarja, Belgie is dan ook voor op Nederland (hahahaaa)

Oh mijn roosje, ik mis je!
  2. Kenny:
    14 januari 2010
    Dag petra,
    Dat is echt gek van de stoelen, zoiets ben ik nog nooit tegengekomen in ieder geval. Maar goed, houd ons vooral op de hoogte van alle gekke dingen die je daar ongetwaffeld dagelijks meemaakt.
    Taa kHoaaah!